شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط را بین ایران و تونس بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی سردار غیاثی: امنیت و اقتدار امروز ما از نعمت ولایت است حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت» (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است زندان رفتن نتانیاهو فعلا منتفی شد اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟ ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شد عملیات ویژه گردان‌های القسام در «کرم ابوسالم» + فیلم انفجار، کابل افغانستان را لرزاند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حملات حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی ادامه دارد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) موساد و شاباک به شکست نظامی در غزه اذعان کردند
سرخط خبرها

کارشناس مسائل آسیای مرکزی: ایران جایگاه مهمی در سیاست خارجی ازبکستان دارد

  • کد خبر: ۱۷۰۱۳۹
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کارشناس مسائل آسیای مرکزی: ایران جایگاه مهمی در سیاست خارجی ازبکستان دارد
کارشناس مسائل آسيای مركزی با بیان اینکه ایران جایگاه مهمی در سیاست خارجی ازبکستان دارد، گفت: رئیس جمهور جدید ازبکستان با رویکردی جدید به تهران آمده است و این نشان‌دهنده رشدی چشمگیر در روابط دو کشور است.

شهرآرانیوز؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار «شوکت میرضیایف»، رئیس جمهور ازبکستان، فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به‌راحتی به آب‌های آزاد متصل کند. ضمن آنکه زمینه‌های همکاری فراتر از تجارت و حمل‌ونقل است و می‌توان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخش‌های دیگر همکاری‌های بیشتری داشت.»

به همین بهانه در گفت‌وگو با امید رحیمی، کارشناس مسائل آسيای مركزی، نیازهای ترانزیتی ازبکستان و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران را در این بخش بررسی کرده‌ایم.

چرا سفر رئیس جمهور ازبکستان به ایران اهمیت دارد؟

ازبکستان کشوری است که در سه دهه گذشته بعد از استقلال این کشور از شوروی سابق روابط گرمی با ایران نداشت و برعکس، در ۵ سال اخیر که آقای شوکت میرضیایف؛ رئیس جمهور ازبکستان شد، سیاست خارجی این کشور به کلی تغییر کرد و ایران در سیاست خارجی این کشور جایگاه مهمی دارد. بعد از آن، روابط دو کشور توسعه پیدا کرد و حالا بعد از ۵ سال اولین سفر رسمی آقای میرضیایف به ایران انجام شد. این سفر اهمیت زیادی دارد، چون رئیس جمهور جدید ازبکستان با رویکردی جدید به تهران آمده است و این نشان‌دهنده رشدی چشمگیر در روابط دو کشور است که بعد از سفر آقای رئیسی به سمرقند برای شرکت در نشست شانگهای انجام شده است.

ازبکستان یک کشور محصور در خشکی است که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد. به همین دلیل، هزینه تجارت و ترانزیت بین‌المللی آن‌ها بیشتر است که موضوعی کلیدی و دارای اهمیت برای این کشورهاست. توسعه اقتصادی این کشورها هم مدام از طریق تجارت انجام می‌شود. از سوی دیگر، ازبکستان یک رشد اقتصادی پرسرعت و اصلاحات گسترده اقتصادی را بعد از روی‌کارآمدن شوکت میرضیایف آغاز کرده است.

ازبکستان در سال۲۰۲۱، ۷.۱درصد رشد اقتصادی داشته است و در سال ۲۰۲۲ این کشور ۲۰درصد رشد تجارت داشته است. این روند روبه‌رشد نشان می‌دهد که ازبک‌ها نیازمند توسعه ترانزیت و ارتباط ژئواکونومیک هستند.

وضعیت منطقه برای رسیدن ازبکستان به اهداف ترانسپورتی‌اش چگونه است؟

امروز در منطقه مسیرهای دسترسی برای همه کشورهای آسیای مرکزی محدود شده است. روسیه تحت تحریم قرار گرفته و این باعث ایجاد محدودیت در روابط تجاری کشورهای آسیای مرکزی از مسیر روسیه شده است. از سوی دیگر، بعد از بازگشت طالبان به قدرت، در افغانستان فرایند عملیاتی ابتکار کریدور ترانس-افغان که توسط دولت شوکت میرضیایف پیگیری شده نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

در چنین فضایی ایران که یکی از مسیرهای دسترسی امن، کوتاه، ارزان و سریع برای ازبکستان است، مورد توجه قرار گرفته است. ازبکستان بارها تأکید کرده است که ما می‌خواهیم با ایران تعاملات ترانزیتی نزدیکی داشته باشیم. ازبکستان در توافق‌نامه‌های ترانزیتی مثل موافقت‌نامه عشق‌آباد و کریدور شمال‌جنوب نقش پررنگی دارد و همواره خواستار تسهیل استفاده از زیرساخت‌های ترانزیتی ایران است.

این موضوعات در کنار مسائل مهم دیگر امنیتی، فرهنگی و تاریخی یک ضرورت زمانی دارد که نیازمند توجه فوری به آن است. زیرساخت‌ها باید فراهم، تسهیل و تسریع شود تا ما از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم.

نقش راه‌آهن خواف-هرات و بندر چابهار در این بین چگونه است؟

راه‌آهن خواف-هرات زمانی در این باره کاربردی خواهد شد که در افغانستان راه‌آهن مزارشریف به هرات ساخته شود. ما راه‌آهن خواف-هرات را داریم. ازبکستان از ترمز تا مزارشریف از طریق مرز حیرتان اتصال ریلی دارد. حیرتان اتصال ریلی دارد و اتصال هرات به مزارشریف می‌تواند این مسیر را فعال کند. امنیت و تأمین مالی مهم‌ترین مسئله در رابطه با این مسیر ریلی 730 کیلومتری است. ما مسیرهای دیگری نیز داریم. دسترسی اصلی ما به ازبکستان از طریق سرخس به ترکمنستان است و کریدور اصلی ماست.

ما باید زیرساخت‌های خود را ارتقا دهیم، بهینه کنیم و زیرساخت‌های نرم‌افزاری را نیز مورد توجه قرار دهیم. شرکت‌های خصوصی و ترانزیتی ازبکستان به بنادر ما باید دسترسی راحت داشته باشند. ازبکستان علاقه‌مند به استفاده از چابهار است و باید موضوع دسترسی ریلی در چابهار مورد توجه قرار بگیرد. ازبکستان بارها برای سرمایه‌گذاری در این بخش در صورت اتصال ریلی اعلام آمادگی کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->